Dag 9 - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Paul en Eline - WaarBenJij.nu Dag 9 - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Paul en Eline - WaarBenJij.nu

Dag 9

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Paul en Eline

29 Juli 2014 | Finland, Iso Syöte

Zo, de laatste dag hebben we er helaas ook weer op zitten. Vanochtend vroeg om zeven uur ging de wekker en om half negen vertrokken we met de auto richting Rovaniemi (schouderklopje voor ons!). Het eerste uur heb ik gereden en Paul het laatste anderhalf uur. Toen heb ik nog even heerlijk mijn oogjes dichtgedaan. We hebben drie van de vier dingen kunnen bezoeken die we wilden zien. Als eerst zijn we naar Arktikum gegaan, wat erg mooi was. In dit museum staat veel informatie over het verleden van Lapland beschreven en er staan ook veel opgezette dieren. Vooral de eland en de bruine beer waren zeer indrukwekkend. Nu hadden we eindelijk een idee van hoe deze dieren eruit zien, omdat je er nu gewoon naast kon gaan staan. Een eland heeft de zelfde schofthoogte als een enorm paard. Flink hoog dus! Helaas mochten we in deze ruimte geen foto’s maken. Er waren ook indrukwekkende werktuigen aanwezig van de Saami.

Na het Arktikum zijn we naar het Pilke Science Centrum geweest. Dit is een interactief museum over de bossen in Fins Lapland. Zo stonden er twee voertuigen, namelijk één enorm voertuig, laten we gauw zeggen een tractor (mijn boerderijvoertuigenwoordenschat is niet zo groot) waarmee je hout kon omzagen en bewerken. Ook stond er een mooie quad met een wagen in. Het museum was heel informatief, zo stonden er ook verschillende grondstoffen die je kon bekijken en was er ook informatie over duurzaamheid zoals het recyclen van papier. Allebei de musea waren zeker de moeite waard!

Daarna zijn we nog even naar de Martiini-messenfabriek/-winkel geweest. Hier heeft Paul een mooi mes gekocht als souvenir. Ook waren er mooie Lapse handgemaakte souvenirtjes, maar helaas erg prijzig, denk al gauw aan vijftig euro voor een houten beker bijvoorbeeld.

Als laatste zijn we natuurlijk naar hetgeen gegaan waar Rovaniemi om bekend staat: de Kerstman. De Kerstman zelf hebben we niet gezien, onder andere omdat de rij erg lang was. Wel hebben we Lobke’s brief ingeleverd en zijn we alle souvenirwinkels afgegaan en ik heb alle souvenirs kunnen kopen die ik wilde hebben. Voor thuis heb ik ook wat kleins meegenomen. Helaas hebben we geen elven en rendieren gezien, hiervoor moet je waarschijnlijk naar Santapark, dit is een miniattractiepark.

Om half zes besloten we weer huiswaarts te gaan. We wilden eigenlijk ergens in een restaurant pizza gaan eten, maar omdat we ons te lamlendig voelden om fatsoenlijk in een pizzeria te gaan zitten, hebben we in de supermarkt maar pizza’s gehaald en deze ‘thuis’ in de oven gedaan. Het moment van de koffers inpakken breekt aan en daar baal ik flink van. Ik ben nog lang niet uitgekeken in dit land. Ik zou graag de Berenroute nog willen lopen. Dit is een route van negentig kilometer die dwars door het Oulanka National Park gaat. Als iemand zich hier ooit voor interesseert hoor ik het graag!

Als laatste wil ik nog het volgende zeggen: petje af voor de Finnen. Ze spreken allemaal bijna vloeiend Engels, hier kan Nederland nog heel wat van leren!

Morgen volgt ons laatste verslag en daarmee loopt de blog van deze vakantie ten einde. Ik wil jullie alvast bedanken voor de zeer motiverende reacties!

• 29 Juli 2014 - 21:13

Jan En Berry:

Hoi Eline en Paul,

Die beren zijn inderdaad behoorlijk groot, die zou ik in het wild niet graag tegen willen komen.

Jammer dat de vakantie weer bijna om is, maar aan alles komt een eind. Jullie hebben er weer een mooie vakantie van gemaakt en het weer heeft zich ook van zijn beste kant laten zien. Wij gaan jullie verslagen missen en voor diegenen die wel eens scrabbelen,misschien kun je de volgende keer het woord 'boerderijvoertuigenwoordenschat' gebruiken, levert vast veel punten op!!

Heeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeel successssss met het inpakken:)
    Goede reis en let op jullie koffers. We zien jullie morgenavond weer. Doeiiii

mams

• 29 Juli 2014 - 22:10

Paul En Eline :

Dank je. De overstaptijd is dit keer nóg korter dus ben benieuwd wat betreft de koffers :)
    Bis Morgen.

• 29 Juli 2014 - 22:53

Yvonne:

Hoi nog vakantiegangers,
    wat vliegt de tijd jullie vakantie zit er alweer bijna op, maar fijn om te horen dat jullie het erg leuk hebben gehad. Wij wensen jullie een veilige vlucht toe en zien jullie van de week wel weer een keer, groetjes van ons allemaal xxx.

• 29 Juli 2014 - 23:09

Ardi:

Hoi Eline en Paul,

Ik heb weer genoten van jullie verslagen.
    Succes met het inpakken van jullie koffers en een goede terugreis gewenst.
    Tot gauw.

Groetjes, Ardi

• 30 Juli 2014 - 14:11

Annie En Ton:

Hallo Eline en Paul,

Jammer dat het maar zo'n korte vakantie is en jullie wilde zoveel zien. Dus als jullie terug zijn dan kun je weer gaan sparen en over een paar jaartjes weer terug naar Finland / Lapland.

Een goede terugreis en je neemt een koffer vol leuke herinneringen en foto's mee, zodat je thuis nog op jullie gemak kunnen bekijken.
    Wij spreken elkaar nog wel.

groetjes Ton en Annie