Dag 8 - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Paul en Eline - WaarBenJij.nu Dag 8 - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Paul en Eline - WaarBenJij.nu

Dag 8

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Paul en Eline

28 Juli 2014 | Finland, Iso Syöte

Goeieavond allen,

Vandaag was het hier een beetje druilerig. Toen we rond een uur of twaalf klaar stonden voor vertrek begon het hier te onweren. Gelukkig duurde het niet lang en nadat we onze plannen aangepast hadden, vertrokken we richting Taivailkoski om even bij Jalavan Kauppa in het winkeltje te gaan kijken. Dit winkeltje is heel oud en verkoopt nog steeds kleding, souvenirs, werktuigen en andere dingetjes. Helaas viel dit erg tegen en zijn we nog maar even boodschappen gaan doen in de supermarkt. Hier kwamen we twee Nederlandse dames tegen die een tweede huisje hebben hier.

Op de terugweg reden we langs een ‘must-see’ van Syöte National Park. We liepen een route van 2,1 kilometer langs het Vattukuru-ravijn. Erg indrukwekkend was het ravijn niet, een paar rotsen maar, maar de tocht was wel heel mooi. Je waande je weer even diep in het bos, met veel bomen met eronder mos en bosbessen. Je komt hier ook sporen van rendieren tegen, maar helaas zie je ze niet lopen. Je doet erg lang over zo een korte route, omdat de paden doorkruist worden met boomwortels en grote stenen, zodat je goed op moet letten. En natuurlijk moet je lekker genieten van de bosbessen!

Later zijn we nog langs het Syöte Visitor Centre gereden in de hoop dat ze daar geschikte souvenirs hadden, maar helaas. De tijd begint te dringen, maar gelukkig hebben we morgen nog een kans, namelijk in Rovaniemi.

Nadat we thuis kwamen zijn we even een middagdutje gaan doen in bed. Het valt niet mee, zo’n actieve vakantie en de hele nacht licht waardoor je niet zo heel geweldig slaapt. Rond kwart voor zes werden we weer wakker en dat was perfect: we gingen namelijk eten in het restaurant van het hotel. We hebben heerlijk drie gangen besteld. Vooraf brood, daarna had Paul een flinke biefstuk met friet en salade. Ik had een vegetarische steak: omelet met gebakken groenten en natuurlijk jatte ik wat frietjes van Paul. Als toetje hadden we bosbessenijs met slagroom, jum jum! Jullie kunnen lekker wegsmelten bij de foto’s!

Verder hebben we in de avond weinig bijzonders gedaan. Wederom heeft het kort geonweerd. Voor morgen hebben we al de belangrijkste bezienswaardigheden opgeschreven en vanavond gaan we vroeg naar bed zodat we ook weer tijdig kunnen vertrekken. Het is erg lang rijden en we willen onze laatste uren nuttig spenderen.

Pfoeee, nog even douchen, tandjes poetsen en naar bed!

PS: wij zijn experts in rommel maken, dus die bende moeten we ook nog opruimen voor we vertrekken!

• 28 Juli 2014 - 22:36

Jan En Berry:

Hey luitjes,

Ik heb ook geen elanden of rendieren gezien, kwam wel een scheel hertje langs toen ik de foto's aan het kijken was.

Papa Jan B

• 28 Juli 2014 - 23:39

Marloes:

Ik dacht dat ik (vroeger) een expert was in rommel maken, maar dat blijkt geloof ik toch mee te vallen ;-)

• 29 Juli 2014 - 14:54

Ton:

Hallo Paul en Eline, jammer dat jullie geen elanden hebben gezien, wij hebben ze wel gezien in de dierentuin van Ouwehands Dierenpark ook jullie hebben we gezien. Maar inderdaad rommel maken kunnen jullie goed,maar dat zal wel in de familie zitten. We wensen jullie nog veel plezier.

Tante Annie en Ome Ton.