Dag 5 - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Paul en Eline - WaarBenJij.nu Dag 5 - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Paul en Eline - WaarBenJij.nu

Dag 5

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Paul en Eline

25 Juli 2014 | Finland, Iso Syöte

Dusssss…. Ik had de wekker op 15:00 uur gezet en niet op 03:00, vanochtend hebben we dus weer lekker uit kunnen slapen in plaats van de nachtwandeling die we gepland hadden. Nadat we uitgekozen hadden wat we wilden gaan doen, vertrokken we rond een uur of twaalf in de richting van Kuusamo.

Eerst reden we naar Carnivorenpark 32 kilometer ten zuiden van Kuusamo. Hier zagen we enkele beren, welke vooral fruit bleken te eten. Helaas was de hele groep bezoekers Fins en ook de rondleiding was in het Fins. Desalniettemin hebben we wel genoten van de grote bruine beren en van de linx. (Het mag wat kosten in Finland, we betaalden tien euro p.p. voor een minirondleidinkje). Na een uurtje waren we weer weg in het park en reden we door naar Ruka, ten noorden van Kuusamo. In Ruka hebben ze verschillende skipistes en stoeltjesliften en een van deze liften is ook in de zomer geopend. Toen we dus eenmaal naar boven waren gelift konden we genieten van het uitzicht. Er waren verschillende meren te zien en in de verte konden we een glimp van Rusland opvangen. Nadat we hier uitgekeken waren gingen we via de rodelbaan naar beneden. Deze baan is de langste in heel Finland en is één kilometer lang. Ik vond het best spannend dus Paul, achter mij, moest zich regelmatig inhouden om niet tegen mij aan te botsen. Na nog gauw even op een picknicktafeltje uit te rusten vertrokken we verder naar onze laatste bestemming: Nationaal Park Oulanka.

De meest bekende route door dit park is de Berenroute. Deze route is tachtig kilometer lang en staat bekend om de pootafdrukken van beren die hier regelmatig op gevonden worden. Langs deze route staan verschillende kampvuurplekken waar je gebruik van kunt maken en ook gratis overnachtingsplekken. Natuurlijk hebben we deze route niet gelopen, omdat we daar de tijd niet voor hebben. Een klein stukje van deze route overlapte de wandeling die wij gemaakt hebben. Onze wandeling was 5,5 kilometer lang en voerde ons langs een watervalletje genaamd Kiutaköngas. We hebben een tijdje over deze wandeling gedaan en we stilden onze trek met bosbessen. Voor we weer vertrokken was het namelijk alweer acht uur en we hadden nog steeds geen avondeten gehad. De terugreis richting cottage was 2,5 uur en deze hebben we netjes opgesplitst. Tijdens de route hebben we helaas geen dieren mogen spotten, behalve de mieren en de muggen.

Vandaag was het erg druk op de weg. We kijken elkaar nu al lachend aan als we drie auto’s achter elkaar tegenkomen en dan zeggen we: “het is druk op de weg!”. Ik denk dat we in vijf uur rijden wel tweehonderd auto’s tegen zijn gekomen, poepoe! Buiten de auto’s was het ook druk met de rendieren. Ik kan me enigszins wel vinden in deze dieren! Ook hun botten knakken als ze lopen, haha! Verder zijn ze niet heel snugger, ze snappen het principe auto niet helemaal, het zit niet in hun systeem. Als er een auto aan komt rijden kan het goed zijn dat ze juist jouw richting inkomen of gewoon blijven staan waar ze staan.

Ik zal ophouden met typen en typen, enjoy the pictures and have a goodnight! Wij genieten nog van ons toetje en gaan zo ook naar bed.

• 25 Juli 2014 - 23:20

Yvonne:

Hoi Eline en Paul,
    goed smoesje om de wekker verkeerd te zetten, misschien opzettelijk, ha, ha, grapje. Als je daar in de vrije natuur kunt kamperen kun je zeker ook beren tegen komen. Jullie hebben zeker niet gedacht om een jachtgeweer mee te nemen, dus dan slaap maar lekker in jullie hutje. De teksten onder de foto' s zijn niet erg lachwekkend , durven jullie zeker niet meer. Maar jullie kunnen gerust over een weekje naar huis komen hoor en zo erg is het toch niet. Papa is weer geslaagd voor 2 vakken en Geert en Margot komen een feestje vieren morgenavond. Geef even door of jullie ook komen ( vanwege de inkopen die ik moet doen ha, ha ).

Heel veel groetjes van ons allemaal xxx.